søndag den 18. oktober 2009

mini_forelæsning til tirsdag



som aftalt er her en miniforelæsning - den brummer lidt, men det er der ikke noget at gøre ved.

Lyt til den, blog om den, besvar det afsluttende spørgsmål.

Brug den kreativt - vi er her for at tale om innovation og brugerdrevet design :-)

Et version med større billede ligger på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=J0j_wgjVTNc


mvh
Simon

6 kommentarer:

  1. Jeg tror at et af de største problemer ved netbaseret kommunikation opstår i det øjeblik at de deltagende ikke er enige omkring rammerne for brugen af mediet. Jeg tror det i høj grad handler om at man fra starten er enige om hvor mange kræfter der skal lægges i det.

    Når man har en "almindelig" samtale ansigt-ansigt, eller over f.eks. skype så ligger det i kortene at man svarer med det samme. Det gør det ikke når kommunikationen bliver asynkron. Et eksempel: hvor mange gange forventes det at man tjekker sin mail hver dag, og hvor hurtigt skal man svare på mails?

    Hvis der ingen rammer er så kan det heller ikke forventes at de andre i gruppen svarer på ens mail samme dag som den er afsendt. Der kan hurtigt opstå en situation hvor afsenderen ikke mener at aktiviteten er god nok fordi der ikke kommer svar samme dag, men at modtageren intet problem ser i at svare dagen efter fordi der var andre ting der på tidspunktet havde højere prioteter.

    Derimod vil der med en aftale om at tjekke sin mail eksempelvis 2 gange om dagen og svare samme dag ikke være nogen tvivl om hvorvidt man er aktiv eller ej.

    Man kan i de fleste tilfælde ikke tvinge folk til at være aktive. Rammerne er nødt til at være fastlagt fra starten af.

    SvarSlet
  2. m.a.o. at der skal opbygges en 'kultur' - faste regler for omgangform og gensidigt forpligtende aftaler om arbejdsform (indgår i CoP).

    Også enig i, at rammerne skal fastlægges fra starten. Men hvem gør det, og hvem håndhævder dem?

    SvarSlet
  3. Jeg er ikke helt klar over, om vi diskuterer netbaseret kommunikation i forbindelse med et undervisningsforløb eller en anden kontekst. Umiddelbart antyder introduktionen i podcasten, at vi taler alternativ til forelæsningen, men du ender med at stille spørgsmål til gruppernes projekter.
    Det betyder vel noget for, hvem der sætter rammerne samt hvad man kan forvente af netværkets brugere, om der er tale om et kursus, kommunikationen på en arbejdsplads eller en mindre forpligtende kontekst som på et offentligt forum eller lign.

    Hvis vi taler om netbaseret kommunikation som alternativ til forelæsninger, kunne man evt. gøre noget for at undgå, at alle deltagere starter på "nul".

    Hvis man f. eks. forestillede sig at Informatik havde et overordnet site hvor de forskellige tilknyttede forelæsere, kunne uploade deres forelæsninger, med det formål at de efterfølgende kunne debatteres online. I dette tilfælde kunne hele netværkets brugere diskutere Simon og Jespers guldkorn, eksperter såvel som begyndere. Man har altså input fra kursets deltagere, som falder under "newbee" kategorien, men også fra andre mere erfarne brugere på netværket, der enten har generel interesse for informatik, for brugerdrevet design eller bare er Simon og Jesper fans.
    Håbet er altså at kursets deltagere, ved hjælp fra netværkets mere etablerede brugere, opmuntres til at lade sig "integrere"

    SvarSlet
  4. Ikke et alternativ til en konkret forelæsning. Rent praktisk har jeg valgt et stof, som jeg egl. ikke ville have inddraget lige på denne måde i de to forelæsninger - så det er et suppplement.

    En bagved liggende tanke er, at CSCL (computer based collaborative learning) ikke i princippet adskiller sig væsentligt fra CSCW (work). Derfor vælger jeg at spørge, om man ud fra det fremlagte kan generalisere noget, som kan bruges i jeres aktuelle arbejde.

    Men tanken var mere at se på formen generelt, sådan som du kommer ind på i den sidste del af dit indlæg. - Nu har vi et 'podcast' (bortset fra feed'et) - og hvad kan vi så bruge det til?

    Tanken med en genrel diskussion mellem alle er tiltalende. Men det står ikke klart, om forelæsningen holdes i RL og derefter uploades og diskuteres, eller om forelæsningen kun gives på nettet?

    Kan godt gyse ligt ved et ord som 'fan' - kan denne form udvikle sig til en popularitetskonkurrence mellem oplægsholderne?

    SvarSlet
  5. "Også enig i, at rammerne skal fastlægges fra starten. Men hvem gør det, og hvem håndhævder dem?"

    Jeg vil tillade mig at være semi-uenig her. En af styrkerne med blogs, forum og podcasts, er netop at det er deltagerne der skaber rammerne og skaber en ”protokol” for hvordan man begår sig.

    Om en blog/forum m.fl. har succes, afhænger (efter min mening) af dens brugere. Som underviser/administrator har man indflydelse på mediet og emnerne, og kan derved gøre siden mere attraktiv for brugerne, ved at udvælge passende brugerflader og emner.

    Men i sidste ende er det brugerne der vælger om den lever eller dør. Der skal etableres et ”community of practice”, før vi gider engagere os. Ellers ender det bare som en cyber-spøgelsesby

    SvarSlet
  6. Mona: Jeg kan godt se din pointe, men at sætte rammer skal forstås i den sammenhæng at vi skal bruge nettet til at samarbejde og lære - ikke bare skabe indhold. Lad mig give et eksempel på visitdanmarks sindsyge reklame. Firmaet der lavede den sagde følgende:

    Vi fik 1 mio til at se viralfilmen. Ergo var det en succus. :)

    SvarSlet